Аурелио Монтес, човекът, който промени концепцията на винопроизводството в Чили


Сърфирахме върху вълните на промяната и успяхме, казва единият от собствениците на чилийската изба Montes, която е първата в света, изградена според принципите на Фън Шуй

Chily

Аурелио Монтес се смята за нещо като герой в Чили, почти като национална спортна звезда.  Няма друга държава, където един винопроизводител да е спечелил такава широка популярност и обич, пише журналистът Кристофър Бърнс в интервюто с чилиеца, публикувано в сп. Grape Collective .

Част от привлекателността на Монтес според Бърнс е, че той е развил бизнеса си самостоятелно от нулата при това в конкуренцията с гиганти. Чилийският пазар на вино днес се доминира от три компании – Concho Y Toro (най-голямата винарска компания в света според автора), VTS и Santa Rita, която изнася 80% от виното си. Изба Montes е различна. За нейните собственици качеството е по-важно от големите обеми и обороти.

Преди почти 30 години, когато е на 39, Монтес напуска работа, за да се захване с винарство, въпреки че има пет деца, които трябва да изхранва. Успява да развие бизнеса си с много труд, без да разчита на наследствен капитал. При това с времето придобива популярност като международен винен посланик на Чили. Причината е, че на всеки етикет на виното с марка Montes пише – “От Чили с гордост“, с което печели симпатиите на сънародниците си.

Монтес до голяма степен е отговорен за разработването на Apalta (думата се превежда като бедна почва в местния индиански диалект). Избата му е построена през 2004 г. по принципите на Фън Шуй, конструирана в модерен и ефектен стил. Най-голямо впечатление в нея прави помещението, което се намира в основата на сградата, където вината стареят в дъбови бъчви. Винени туристи разказват, че 800-те бъчви, разположени в полупръстени, наподобяват театрална сцена, а в помещението се чуват грегориански песнопения, чиито вибрации според енолозите на винарната влияят положително върху качеството на вината, докато отлежават.

Как се ражда идеята за производство само на вина с доказано качество, предназначени за международните пазари? Ето какво разказва самият Аурелио Монтес на Кристофър Бърнс:

Аурелио, били сте на 39 години и с пет деца, когато сте решили да започнете свой ​​собствен бизнес. Какви мисли минаваха през ума Ви в този момент?

В общи линии беше нещо като кошмар. Решението беше много трудно. Моите пет деца бяха между осем и 15 години. Тогава ясно усетих какви са рисковете за моето бъдеще, в случай че остана без постоянна работа и заплата в края на месеца. Не можех да спя спокойно в продължение на близо година.

За щастие по протежението на пътя, който изминахме, докато седмиците и месеците се сменяха отново и отново, осъзнах, че сме постъпили правилно, защото почувствах музиката във въздуха, разбрах, че нещо се случва, че пазарът ни приема и си е струвало голямото усилие.

Стартирали сте бизнеса си през 1988 г. Как започна всичко?

Montes_partners

От ляво на дасно – съдружниците Дъглас Мъри, Алфредо Видауре, Аурелио Монтес и Педро Гранд

Не бях в състояние да го направя сам. Поканих трима партньори, с които станахме и приятели. Всеки покрива различна част от бизнеса. Един отговаря за самото производство, друг за маркетинга, трети за финансите, а четвърти за техническата част.

Чили традиционно бе известна с производството на евтини вина и Вие бяхте първият, който се фокусира върху качеството. Как стигнахте до заключението, че потребителите са готови да прегърнат идеята за по-скъпи, но по-качествени вина?

Учих енология в Католическия университет. Работих в продължение на две години като технолог в големи винарни. Тогава се запознах в дълбочина с кухнята на индустрията. Разбрах, че Чили е благословена страна, уникална по отношение на условията за отглеждане на грозде, а с качествена суровина могат да се направят отлични вина. Установих, че имаме нашите северни и южни долини, имаме Андите, тези прекрасни планини, по чиито склонове се спускат водите от топящите се ледове, и от които извират пълноводните ни реки. Докато правех вино в различни изби, осъзнах, че диапазонът на възможностите за постигане на качество е огромен. Някои от съдовете  бяха пълни с невероятно качествени вина, които след това се смесваха до лошо вино, което се продаваше на ниска цена. Първата ми мисъл бе защо да не започнем да произвеждаме по-добри вина и да създадем нова категория вина, различна от тази на евтините?

Предложих на собствениците на избите, в които работех да го направим, но идеята ми беше посрещната със съпротива. Те се страхуваха от конкуренцията на френските, испанските и италианските вина. Тогава реших аз да опитам, убеден, че пазарът е готов да приеме по-качествени вина от Чили, на една по-справедлива цена.

Да произведете хубаво вино е само част от уравнението, след това трябва да го продадете. Изхождайки от позицията, че чилийските вина са се ползвали с имиджа на евтини, с не особено добро качество, как успяхте да постигнете успех в комуникиране на посланието, че Вашата изба прави качествено вино тук, в Чили?

Един от моите партньори, Дъглас Мъри, е невероятно талантлив в областта на маркетинга. Той знаеше точно как да подходим към всеки един отделен пазар.  На наша страна бе и фактът, че бяхме първите от Чили, които разпространиха новата концепция по света. Ние сърфирахме върху вълните на промяната. Видяхме, че голямата вълна приближава и я яхнахме. Събудихме интереса на вносители, дистрибутори, сомелиери, които възкликнаха: “Изглежда тези момчета носят едно предложение, което може да се окаже интересно. Защо да не опитаме виното.” Така те установиха, че става дума за наистина качествено вино, в хубава опаковка, с лесно запомнящата се марка Montes.

Тръгвайки от нулата, кои бяха най-важните моменти в развитието на бизнеса Ви?

Изключително важни за нас и до днес са иновациите. Бяхме напълно различни от останалите. Бяхме първите, които разработиха пустеещите склонове, където са сега лозята ни. Беше доста скъпо да се изчистят от дървета, камъни, скали, да се подравнят и засадят.  Всички мислеха, че сме луди, но ние го направихме.

Освен това внесохме клонинги от ФраChily2нция, за да освежим нашия лозарски генофонд. През последните 150 години ние сме възпроизвеждали едни и същи сортове отново и отново. Имаше и някои ендемични вируси и заболявания, които влияеха на реколтата. Помислих си, че трябва да се отървем от тях и да внесем нова свежа концепция в лозарството.

Приложихме и принципите на сухото земеделие, като спряхме напояването на малка част от лозята с риск да ги убием. Бяхме силно учудени, че те не само оцеляха, но и се адаптираха към сушата, като вкопаха корените си надълбоко. Така минахме изцяло към сухото земеделие, като по този начин спестяваме огромно количество вода.

Разкажете ни за избата, която сте построили според принципите на Фън Шуй.

Отново това е заслуга на Дъглас Мъри. Той силно се интересува от азиатската култура и антики, и е сред почитателите на Фън Шуй. Когато предложи да приложим концепцията за избата, ние си помислихме, че това ще ни различи от останалите и приехме идеята с радост. Това не означава, че внесохме магическо съдържание в бизнеса, но благодарение на Фън Шуй избата се превърна в приятно място за работа, където естествената светлина, слънцето, дървото, металните повърхности са в хармония. Архитектурното решение се вписа и в нашата нова концепция за производство на вино с по-високо качество.


Остави коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *