Виното признато за най-бързорастящ инвестиционен актив


Инвестициите във вино донесоха на инвеститорите рентабилност от 25% за 12-те месеца до юни, според доклада на Knight Frank

kolekciaНай-печелившият сред всички луксозни активи, които са обект на инвестиционни вложения, е колекционерското вино, което успя да изпревари по доходност дори лондонските недвижими имоти и златото. Това се казва в доклад на международната консултантска компания Knight Frank

Данните на анализаторите за последните 12 месеца до юни показват, че за периода инвеститорите са можели да спечелят от вложенията си във вино около 25%. Що се отнася до предишните лидери в класацията – класическите автомобили, които доминират през последните няколко години, те слизат на шесто място, като средните им цени се покачват на годишна база само с 2%. На второ място след виното са произведенията на изкуството, чиято доходност е 7%.

Като цяло индексът на Knight Frank за инвестициите в луксозни предмети се е повишил с 5% през 12-те месеца до края на юни, „надминавайки другите класове активи, като златото и първокласните жилищни имоти в Лондон“, отбелязват от компанията.

Според анализаторите колекционерското вино решително се нарежда сред лидерите благодарение на силния растеж на ключовите пазари в Бордо, Бургундия и Северна Италия. Стремителното поскъпване се дължи на възстановения пазар на вината от Бордо, който през последните 10 години преживява два срива. Тези вина формират голям дял от  запасите в избите на колекционерите милионери, които инвестират в елитен алкохол.  През 2016 г. играчите на пазара се активизират, виждайки потенциал в растежа на цените. Най-голям ръст за периода показват калифорнийските вина (+34%), следваните от вината на Бордо First Growth (+33%) и Бургундия (+31%). По данни на консултантската компания за отчетния период никой от луксозните инвестиционни активи, с изключение на колекционерското вино, не успява да покаже двуцифрен ръст на приходите. Прогнозите до края на 2017 г. са, че растежът на пазара ще продължи, но показателите ще бъдат по-скромни.

wine aktivИндексът на инвестициите в луксозни стоки, изчислен от Knight Frank, проследява динамиката на инвестициите на Ultra high-net-worth individuals (хора със състояние над 30 милиона щатски долара) в 10 класа луксозни стоки: антикварни мебели, китайски порцелан, часовници, цветни диаманти, бижута, пощенски марки, вино, класически автомобили, монети, произведения на изкуството.

Впрочем, не всяка бутилка е подходяща за инвестиция. Виното от инвестиционен клас се отличава от това в магазина по редица критерии. На първо място, не е обичайно тези вина да се отварят през първите години след като излязат на пазара. Колкото по-дълго това вино се съхранява, толкова повече се открива вкусът му. С течение на времето то разкрива не само първични, но и вторични и третични вкусове. Обикновено се предлага в лимитирани серии, като около 90% от вината с инвестиционна стойност се произвеждат във френския регион Бордо.

wine-cellarВъпреки факта, че на най-големите световни борси все още не се търгуват фючърси на елитни вина, ценообразуването на този актив все пак зависи от фондовия пазар на британската винена фондова борса в Лондон – International Vintners Exchange (Liv-ex). На нея инвеститорите могат самостоятелно да купуват и продават скъпи бутилки и да следят стойността на портфолиото си от вина.

За удобство на потребителите чрез Liv-ex може също да се наеме място във френска изба вместо депозитар. В допълнение потребителите могат да проследяват винените индекси на сайта на борсата, основният от които е Liv-ex Fine Vin Wine 100 Index. Този показател отразява динамиката на средните цени на 100-те най-търсени вина на вторичния пазар. Индексът се актуализира ежемесечно.

Стойността на инвестиционните вина се влияе от много фактори, повечето от които не зависят нито от инвеститора, нито от производителя. На първо място инвестиционната привлекателност на всяка бутилка вино се определя от нейната реколта. Количеството на валежите, температурата на въздуха и почвените условия оказват влияние върху вкусовата палитра на виното. Също така, формирането на цените до голяма степен зависи от рецензиите на авторитетни критици, като Робърт Паркър с неговия бюлетин The Wine Advocate.

 


Leave a comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *