Как вино с листа от кока става хит на пазара в края на 19 век


Небичайната напитка на френския химик Мариани се смята за предшественика на Coca-Cola

Сред почитателите й са Александър Дюма, Емил Зола, Сара Бернар и римския папа Лъв XIII

vin marini

Vin Tonique Mariani или просто вино „Мариани“ е винен тоник с екстракт от листа на кока, който се появява през 1863 г. и за кратко време се превръща в световен хит. Сред многобройните му имитатори и е и “изобретателят” на Coca-Cola.

Създател на това необичайно вино е френският химик, роден в Корсика, Анджело Мариани (Angelo Mariani). Вдъхновен от изследванията на италианския лекар Паоло Мантегаца за предполагаемите полезни свойства на кокаиновия храст, той решава да съчетае екстракт от листа на кока с червено бордо в съотношение 6 милиграма кока на унция вино.

Препоръчителната доза е 2-3 чаши на ден, които трябва да се приемат преди или след хранене (за деца наполовина). Виното се позиционира като дижестив, аперитив и укрепващо здравето средство. На напитката се приписвала способността да лекува едва ли не всички недъзи и да зарежда организма с необходимата му енергия.

От Париж до Ню Йорк

Супер тоникът от вино с кока завладява родния си град Париж, а след това останалата част от Европа и Съединените щати. В стремежа си да стъпи на нови пазари Мариани открива офиси в Лондон, Ню Йорк и Монреал. За да се поддържа търсенето на продукта в САЩ, той отваря втора лаборатория в Ню Йорк.

Въпреки многото си конкуренти и имитатори, благодарение на успешните рекламни кампании, в които участват известни личности, Мариани успява да продаде вино за милиони долари.

mariani_celebritiesРекламната му кампания се основава на факта, че напитката е одобрена от лекарите, но реалният двигател на продажбите са препоръките на знаменитости, политици, актьори, писатели, религиозни лидери – всички говорели за продукта като за магически елексир. Сред почитателите на напитката са Александър Дюма, Емил Зола, президент Уилям Маккинли, много монарси, включително британската кралица Виктория. На рекламни плакати може да се види Сара Бернар и римския папа Лъв XIII, който бил искрен почитател на напитката.

Конкуренцията залива пазара с имитации

Появяват се много имитатори, обикновено предлагащи продукт с по-ниско качество. Това принуждава компанията да публикува съобщение, в което се казва, че поради честите оплаквания, свързани с разочароващите резултати от приема на заместители (така наречената “Coca Wine”) те апелират към лекарите, когато предписват лековитата напитка, да указват на пациентите, че тя се нарича Vin Mariani.

Анджело Мариани умира през 1914 г., няколко месеца преди избухването на Първата световна война. По това време неговият продукт вече има множество врагове както в САЩ, така и по света.

През 1906 г. в САЩ е приет закон, който регулира етикетирането на продукти, съдържащи кокаин и хероин, но собственикът успява да се справи с последствията, предизвикани от забраната да се изтъкват като полезни свойствата на продукти с подобен състав.  Има и възражения срещу етикетирането на виното като “френско”, при положение, че то се приготвя в лаборатория в Ню Йорк като коктейл с кокаин. Според чиновниците това е основание продажбите на продукта да бъдат спрени.

В допълнение компанията търпи загуби и от антиалкохолните кампании, заливащи света. Постепенно нарастват опасенията, че кокаинът, който доскоро е смятан в медицинските среди за вълшебно лекарство, на практика е опасен наркотик, далеч от панацея, което довежда до приемането през 1914 г. в САЩ на закона на Харисън за облагането на наркотичните вещества.

Според някои оценки Мариани устоява на яростната атака на регулаторните органи чак до 1910 г. В неговите по-късни кампании участват същите знаменитости както и преди, но “указанията за употреба” са по-умерени.

Докато Мариани печели с виното си цяло състояние (преди няколко години „Ню Йорк Таймс“ го нарече „най-вероятно първият в света кокаин милионер“), негов конкурент продължава бизнеса, превръщайки се в най-известния производител на газирани напитки в света.

coca colaСтава дума за един от американските имитатори на Мариани – Джон Пембъртън (John S. Pemberton) – фармацевт, който живее в Атланта. Френското кокаиново вино на Пембъртън, което излиза на пазара през 1885 г., не успява да спечели голяма популярност. Буквално в годината на появяването му властите съобщават, че съвсем скоро алкохолът ще бъде обявен извън закона. Пембъртън е принуден да извади виното от питието си. Променяйки рецептата, той нарича своя нов продукт Coca-Cola …

 


Остави коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *