Кои са тенденциите на пазара на високоалкохолни напитки


Китай е следващата страна-домакин на Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles

Design-sans-titre

През последните двадесет години секторът на спиртните напитки претърпя огромна трансформация и отбеляза сериозен ръст. Конкуренцията се изостри, появиха се нови категории, вече наложените станаха по-изобретателни. Всеки ден по света се появява по една нова инсталация за дестилиране, която носи със себе си обещание за още нови продукти. Това каза пред „Капитал“ директорът на Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles Тиери Хейнс. Той бе в България във връзка с осемнайстото издание на международния конкурс за високоалкохолни напитки, който се проведе в Пловдив между 21 и 23 август.

Според участниците в конкурса, цитирани от Investor.bg, търсенето на висококачествени крафт продукти с ясен произход и високо качество е трендът, с който се съобразяват в момента производителите на алкохолни напитки в цял свят. Това търсене е особено благоприятно за малките производители, които посрещат все повече туристи.

Друга важна тенденция е растящата популярност на био високоалхолните напитки, казва Хайнс в интервю за economic.bg. Има все повече продукти в тази категория, както и огромен потенциал за органик продукти в северните страни на Европа, обяснява той.  По думите му все по-често явление е консумацията на органично вино, но органик спиртните напитки са доста по-малко. Тяхното производство започва едва преди 3-4 години.

Устойчивостта ще става все по-важен аспект при производителите и все повече хора ще се интересуват от това каква енергия се използва при производството, пести ли се вода, пречиства ли се водата, ресурсите и т.н., казва още Тиери Хейнс.

Пред Investor.bg  директорът на Spirits Selection цитира любопитна статистика, според която  годишното производство на чист алкохол по света е около 24 млд. литра и от тях една трета се падат на китайската спиртна напитка байжиу (която се дестилира от сорго, ориз или други зърнени култури). На второ място по обем е водката, следвана от уискито, като най-големият производител не е Шотландия, а Индия.

България от своя страна е преди всичко производител на високоалкохолни напитки – 180 милиона литра годишно в сравнение със 120 милиона литра вино, коментира Тиери Хейнс. През 2016 г. в страната са регистрирани 73 производители на високоалкохолни напитки. Производството на ракия оглавява класацията, следвано от това на водка, мастика и уиски.

Според Хейнс възможност за ръст на консумацията на гроздовите ракии е използването им в коктейли. Завръщането на коктейлите на сцената, една от тенденциите в глобален план,  предоставя много възможности, според експертът. По думите му друг начин е комуникацията и разказването на истории – потребителите в днешно време не купуват само вкус, а и история. В България има много положителни неща, които могат да се комуникират: тероар, традиции, природа, правилните начини за консумиране на ракия, съчетаване с храна и т.н. В Западна Европа например не се мисли за съчетаването на високоалкохолните напитки с храна, за разлика от Балканите или Азия.

Китай е следващата страна домакинСледващата страна-домакин на международния конкурс за високоалкохолни напитки Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles е Китай. Конкурсът ще се проведе в град Лвианг, провинция Шанкси. Той е вторият по икономически показатели град в Китай с вековна история и 4-милионно население. На територията му се намира планината Хуа Шанг – един от символите на китайската цивилизация. В града е и една от основните бази за производство на четвъртата най-известна марка китайски алкохол в света.

Победителите от тазгодишния конкурс ще станат известни в началото на септември т.г.